THE PERCEIVED AND THE NOT-PERCEIVED , 1972
WORKS
EXPOSITIONS
BIOGRAPHIE
Jacques Lizène
Avant et après la première prise de vue, le visage du personnage photographié était souriant… Avant et après la deuxième prise de vue, le visage du personnage photographié était légèrement souriant. Photographies N.B, tirage argentique, texte imprimé. 30 x 40 cm. 1973. Ed. 5/5
Jacques Lizène
Objet : horloge. Entre la première prise de vue (photo n°1) et la seconde (photo n°2), il ne s’est pas seulement écoulé une minute mais 1441 minutes (24h1’). Le perçu et le non perçu, 2 photographies N.B, tirages argentiques, 65 x 50 cm, 1973
Jacques Lizène
Entre la première et la quatrième prise de vue, le photographe a absorbé trois bières blondes et fumé une cigarette de tabac noir… Entre la deuxième et la troisième prise de vue, le personnage photographié a, lui, absorbé deux bières blondes avec grenadine et fumé une cigarette de tabac brun… Entre la première et la deuxième prise de vue, le personnage photographié a retiré de sa poche une pochette d’allumettes que le photographe a emportée après la quatrième et dernière prise de vue. Le perçu et le non perçu, 1973, 4 photographie N B, tirages argentiques, texte imprimé, 30 x 50 cm. 1973
Jacques Lizène
Entre une de ces prises de vues, un cheveu a été enlevé à la chevelure de la jeune personne photographiée. Le perçu et le non perçu, 1973. Le perçu et le non perçu, 1973, 6 photographie N.B, tirages argentiques, texte imprimé, cheveu. 40 x 30 cm. 1973. Ed. 5/5
Jacques Lizène
Avant la deuxième prise de vue, il a été retiré un cheveu à la chevelure du personnage photographié… entre la deuxième et la troisième prise de vue, deux cheveux ont été retirés, trois avant la quatrième, quatre avant la cinquième. Peut-être, en fait, n’y a-t-il pas un seul cheveu enlevé à la coiffure de cette jeune personne entre la première et la cinquième prise de vue. Peut-être n’y a t-il qu’une seule prise de vue pour les 5 photographies. Peut-être les cheveux témoins présentés avec ces photos et ce texte sont-ils des cheveux appartenant à une toute autre personne, qui par exemple est, elle, victime d’anormale perte de cheveux. Aieaieaieaieaieaie ! Le perçu et le non perçu, 6 photographies N.B, tirages argentiques, 1973. Photographies N.B, tirage argentique, texte imprimé. 30 x 40 cm. 1973. Ed. 5/5
Jacques Lizène
Sur la deuxième photographie, la chaussette noire portée au pied droit par le personnage photographié est porté par celui-ci au pied gauche sur la première et la chaussette noire portée au pied gauche sur la première photographie est portée au pied droit sur la deuxième tandis que sur la troisième photographie le personnage porte deux chaussette noires différentes de celles portées par celui-ci sur la première et la seconde photographie (ohlalalala !). Le perçu et le non perçu, 3 photographies N.B, tirages argentiques, 1973. Photographies N.B, tirage argentique, texte imprimé. 30 x 40 cm. 1973. Ed. 5/5
Jacques Lizène
Derrière ces détails du paysage urbain, il y a la présence de la fatigue d’un ou de plusieurs individus. Et pour un seul, tous ou quelques uns d’entre eux la réalité vécue de la misère sexuelle et (peut-être) une certaine détresse difficilement supportable. Le perçu et le non perçu, 1973, photographies N.B argentiques et texte imprimé, 50 x 35 cm, 1973
Jacques Lizène
Derrière ces détails du paysage urbain, il y a la présence de la fatigue d’un ou de plusieurs individus. Et pour un seul, tous ou quelques uns d’entre eux la réalité vécue de la misère sexuelle et (peut-être) une certaine détresse difficilement supportable. Le perçu et le non perçu, 1973. Le perçu et le non perçu, 1973, photographies N.B argentiques et texte imprimé, 65 x 50 cm, 1973. Ed.5/5
Jacques Lizène
Le deuxième portrait photographique est celui d’un postier…
Le troisième portrait photographique est peut-être aussi celui d’un postier… La quatrième photographie est le portrait d’un policier… La cinquième photographie est peut-être aussi le portrait d’un policier… Peut-être le troisième photographique est-il aussi le portrait d’un policier… Peut-être la quatrième photographie n’est-elle que le portrait d’un postier…
La deuxième photographie n’est finalement peut-être pas le portrait d’un postier ; pas plus que les sixième, septième, huitième qui sont peut-être toutes des portraits de policiers (aie aie aie !).Sans aucun doute, la première photographie n’est ni le portrait d’un postier, ni celui d’un policier. Le perçu non perçu, 1973, 8 photographie N.B, tirage argentique, texte imprimé, 65 x 50 cm. 1973. Ed. 5/5
Jacques Lizène
8 mai 1961 – 5 novembre 1965 – 7 mai 1968 – 2 novembre 1973. Les dates inscrites en légende de ces photographies sont fausses et mensongères (aieaieaie !) puisque ces quatre volets clos ont été en fait photographiés la même année (1972), un même jour, à peu près à la même heure… hop ! Le perçu et le non perçu, 1973, 4 photographie N.B, tirage argentique, texte imprimé, 50 x 35 cm 1973. Ed 5/5
Jacques Lizène
Derrière ces détails du paysage urbain, il y a la présence de la fatigue d’un ou de plusieurs individus. Et pour un seul, tous ou quelques uns d’entre eux la réalité vécue de la misère sexuelle et (peut-être) une certaine détresse difficilement supportable. Le perçu et le non perçu, 1973. Le perçu et le non perçu, 1973, photographies N.B argentiques et texte imprimé, 50 x 35 cm, 1973
Jacques Lizène
Peut-être que ce volet clos dissimule non pas une épicerie mais une boutique de lingerie fine. Le perçu et le non perçu, 1973. Remake 2011. Le perçu et le non perçu, 1973. Photographie N.B, tirage argentique, texte imprimé, 40 x 37 cm. 2011. Ed.5/5
Jacques Lizène
Jacques Lizène présente : L’agrandissement photographique d’une peinture (de 9 cm de haut et 12 cm de large) découverte à l’intérieur de la Civilisation Banlieue. Peinture réalisée avec précision, application et grand mérite (valeur / mérite / travail). (Haut les Cœurs). Tirage argentique sur papier baryté, texte imprimé, 50 x 40 cm, 1975. Projet réalisé pour la Neue Galerie Aachen en 1975.
Jacques Lizène
Il y a… Il y a un trou… un trou dans le milieu de la photo. Il y avait là, à la place de ce trou, l’image d’un passant, un homme de dos qui marchait, l’on ne sait vers où. Il vous est inconnu… et le restera. (ainsi !) (Artiste de la médiocrité et de la sans importance. Le chic de la démarche de déception). Absence de sujet. Photographie N.B déchirée et texte manuscrit, 27 x 11 cm, 1972.
Jacques Lizène
Personnage photographié écrasant le bout de son nez contre la surface de la photo & Conséquence du fait présenté ci-dessus (personnage photographié écrasant le bout de son nez contre la surface de la photo) : saignement de nez, traces récoltées sur mouchoir de poche… On ne joue pas impunément avec le mensonge et l’artifice. Démarche académique. Art sans mérite. Sans importance, hop ! mars 1973. Photographie N.B, tirage argentique, 36 x 24 cm et technique 73 x 57 cm
Jacques Lizène
Naïades.
Jeunes femmes nues s’ébattant bruyamment au bain.
Cartel sans œuvre, 1973.
Toile, châssis, cartel, clous. En remake, 2014.
Jacques Lizène
Le perçu et le non perçu, 1973. Entre les deux prises de vue, un caillou a été enlevé. Remake 2001. Technique mixte sur calque, 29,7 x 21 cm
Jacques Lizène
Le perçu et le non perçu, 1973. Entre ces deux prises de vue, un brin d’herbe manque, remake 2001. Technique mixte sur calque, 29,7 x 21 cm.
2 - 18
<
>
A peculiar case is that of the artist Jacques Lizène (b. 1946), another CAP member. Lizène used the medium of photography to supply either a commentary on, or subversion of, traditional genres such as portraiture, still life, or street photography. He realized this through the notion of the mediocre, an approach that is in line with contemporary photo conceptual art as analyzed by Jeff Wall in his classic essay, 'Marks of Indifference: Aspects of Photography in, or as, Conceptual Art ' (1995).
Lizène, however, went further than his contemporaries. Not only is his work- certainly his photographic work- characterized by a certain 'deskilling' and 'visual banality,' to use Wall's terms, he also identified him self as the ultimate mediocre artist. In 1970 he defined him self as the 'Minor, late mid -twentieth-century Master of Liege, Artist of the Mediocre and Unimportant ' [Petit Maitre liégeois de la seconde moitié du XXeme siècle, artiste de la médiocrité et de la sans importance]. In essence, Lizène used mediocrity as a means to claim the artistic value of an object or an idea that is not typically considered as praiseworthy. With this strategy of mediocrity - a deliberate refusal to make 'high art' - Lizène, in fact, continued the Surrealist methodology that had been most 'purely' adopted by Marcel Mariën.
In 1972 and 1973 Jacques Lizène created a series of photographic works entitled the Perceived and the Not-Perceived [Le Perçu et le Non Perçu] in which the photographic mechanism is shown, analyzed, and questioned in a light, humorous way. The series starts with a selfportrait entitled the Minor Master from Liege Pressing his Nose against the Surface of the Photograph [Petit Maitre liégeois s'écrasant le bout du nez sur la surface de la photographie]. In 'The Quick and Incomplete Autobiography, by Lizène Himself' (published in 1990 in his first catalogue raisonné), the artist asserted that 'the surface of the photo was actually a window' and thus, he qualified the image as 'a mediocre joke ' This silly statement, nevertheless, makes the viewer conscious of the camera lens as a screen that separates the photograph from reality. Lizène's remark also reminds the viewer of the fact that what is shown is not reality but an (indexical) image of reality.
Most of the other works that are part of the series the Perceived and the Not Perceived were based upon the idea of reproducibility, a fundamental characteristic of the photographic medium. In each work a series of photographs - with exactly or nearly the same images -is combined with a caption suggesting that the images differ but in a way that is 'unperceivable.' One of the works included in the series is: In the second photo the black sock worn on the subjects right foot is worn on the subjects left foot in the first photo, whereas in the third photo the subject wears two completely different socks [Sur la deuxième photographie, la chaussette noire portée au pied droit par le personnage est portée par celui-ci au pied gauche sur la première photographie tandis que sur la troisième photographie le personnage porte deux chaussettes differentes].
In this series the photographs alone cannot make the meaning of the artwork clear; words are required, therefore, in order to communicate the content that the artist intended. The combination of a series of images and a text in the form of a caption is a strategy that is often used within the discourse of Conceptual art. Take, for example, John Baldessari's The Back of All the Trucks Passed While Driving from Los Angeles to Santa Barbara, California, Sunday 20 January 1963, which consists of picture s of, indeed, the back of trucks. The caption of this work (drily) describes what is seen in the pictures. By contrast, Lizène's works that form the series The Perceived and the Not-Perceived challenge the relation between what is read and what is seen. This approach recalls the subverted image-text relation found in the work of Rene Magritte, such as The Treachery of Images [La Trahison des Images] (1929). In addition, Lizène affirmed in an interview his appreciation for Magritte and especially 'his particularly modern way of interrogating the image (Gielen, 2003 : 23).' In some works that preceded the series The Perceived and the Not-Perceived the titles of the photos describe the absurd performances represented in the pictures .The 'picture frame' is the photographic feature Lizène focused on most in these works. For instance, Forcing the Body to Fit Inside the Photo Frame [Contraindre le corps à s'inscrire dans le cadre de la photo] shows a mosaic of thirty self-portraits that gradually picture the change from a standing to a kneeling position. In each image, the camera zoomed closer and closer to the subject, forcing him to bend down increasingly until he appears totally contained by the framing of the camera. Other related examples from 1971 include: Minor Master from Liege Having Attached His Tie to the Photo Frame [Petit Maitre liégeois ayant accroché sa cravate au cadre de la photo]' showing a full portrait of the artist whose tie indeed seems to be attached to the right upper corner of the photograph; Minor Master from Liege Entering the Frame of a Photo [Petit Maitre liégeois s'introduisant dans le cadre d'une photo] in which the artist pops up in the right side of the picture merely showing the upper part of his body ; Minor Master from Liege Joyously Entering the Frame of a Photo [Petit Maitre liégeois s'introduisant joyeusement dans le cadre d'une photo] , which consists of a sequence of two photographs showing the artist entering the frame of the picture while smiling; Minor Master from Liege Hesitating Before Entering the Frame of One Photo or the Other [Petit Maitre liégeois hésitant à entrer dans le cadre de l'une ou de l'autre photo ], which consists of two photographs, the frames of which cut the portrait of the artist in half.
A common element of this group of works is the performance aspect, which is typically executed by the artist him self. Lizène's performances link his work to the 'Conceptual canon.' Taking Jeff Wall's analysis in his essay, 'Marks of Indifference,' again as a point of reference, these performances can be connected to the work of Bruce Nauman. According to Wall, the performative qualities of Nauman's work 'brought photography into a new relationship with the problematic of the staged, or posed, picture.' Furthermore, Wall described Nauman 's performances as a manifestation of the 'subjectivization of reportage' within the realm of photo conceptualism (ibid.). In his view, Nauman's studio photographs, such as Failing to Levitate in the Studio (1966) or Self-Portrait as a Fountain (1966-6 7/70), changed the terms of classical, studio photography into a mode that was no longer isolated from reportage. Nauman realized this by working within the experimental framework of performance art, executing 'a self-conscious, self-centered "play".
Although Lizène's photographs were not realized in the studio (but certainly could have been), his work corresponds to this analysis. Lizène is also the subject of a 'self-centered play' that uses the strategies of reportage photography in a humorous, inane way. Lizène's approaches are even more enlarged than in the case of Nauman since the banality of Lizène's scenes is reduced to new levels. Lizène's works differ from the Conceptual canon in the fact that he uses actions in order to put him self into perspective, thereby rendering his work with a distinctly absurd, humorous undertone. As a matter of fact, Lizène remarked ' [that] on August 28, 1990, he realized he was one of the invent ors of the "comic conceptualism" of the early 1970s.' Du e to their absurd, humorous character, some of Lizène's strategies are perfectly in line with, for example, those of Nougé in Subversion of Images or Magritte in his amateur snapshots. As a matter of fact, the strategy of staging, of constructing an image in a theatrical, well-reasoned way, is one of the key concepts of Nougé and the Brussels Surrealists. In addition, as discussed by Frederic Thomas elsewhere in this volume, the montage and staging by Nougé in Subversion of Images is also derived from the documentary photographic style; he used the documentary style in order to generate - through small interventions-the greatest disturbing effect possible. This grafting onto reportage or documentary photography could also be denoted as a process of deterritorialization and thus, as a characteristic of minor photography. (Liesbeth Decan, Conceptual Art and Surrealism: an Exceptional, Belgian Liaison in : Mieke Beyen (dir), Minor Photography. Connecting Deleuze and Guattari to Photography Theory, Lieven Gevaert Series, Leuven University Press, 2014
----> Lire en français